20 vuotta Tammelan Makkaramarkkinoita

10.6.2016

20 vuotta Tammelan Makkaramarkkinoita 18.6.2016

Makkaramarkkinat järjestetään Tammelassa 18.6.2016 kahdennenkymmenen kerran. Tänä vuonna ohjelmassa kovatasoiset ammattikilpailut Makkaramestarikilpailu ja Sinappimestarikilpailu. Makkaramestarikilpailun sarjat ovat erikoismakkara ja grillimakkara. Kilpailujen ympärillä muuta markkinatoimintaa, lastenohjelmaa ja iltaohjelma.

Makkaramestarikilpailu on makkaravalmistajille tärkeä osoitus ammattitaidosta. Voittajalla on oikeus käyttää Makkaramestari-merkkiä seuraavan vuoden kilpailuun saakka. "Makkaramestari-titteli on ollut meille merkittävä myynninedistäjä varsinkin kehä III:n ulkopuolella", kertoo vuonna 2015 erikoismakkarasarjan voittanut Harjun Makkaratehtaan Reima Mäenpää. "Tammelan Makkaramarkkinoilla oleminen on meille muutenkin kauden päätapahtuma. Paikalla on mieletön määrä asiakkaita ja saamme heiltä paljon palautetta tuotteistamme", Mäenpää jatkaa. Vuonna 2015 molemmat makkarasarjan mestaruudet menivät Helsinkiin. Myös toinen voittaja, Helsingin makkaratehdas on tänä vuonna mukana. "Viime vuonna voitimme espanjalaistyyppisellä Butifarralla grillimakkarasarjan. Tänä vuonna voittoputki jatkuu, kun luvassa on jotain vielä mausteisempaa ja rakenteeltaan erityistä", hehkuttaa Helsinkin Makkaratehtaan makkaramestari Rami Himanto.

Makkaramestarikilpailuun on ennakkoon ilmoittautunut seitsemän arvostettua makkaranvalmistajaa. Mukana ovat hallitsevien mestareiden Harjun Makkaratehtaan ja Helsingin Makkaratehtaan lisäksi Kivikylän kotipalvaamo Raumalta, Hakalan lihavalmisteet Forssasta, Lihatukku Veijo Votkin Helsingistä, Makuliha Tammelasta ja Teivon liha Nokialta.

Sinappimestarikilpailussa on mukana neljä osallistujaa. Ålands Smak on jokavuotinen markkinakävijä. "Sinappikilpailua ei ole järjestetty joka vuosi, mutta olemme olleet Tammelan Makkaramarkkinoilla joka kerta muuten vain", kertoo Ålands Smakin vetäjä Juha Miettinen. Muut sinappimestarikilpailuun ennakkoon ilmoittautuneet ovat Yyterin sinappi Porista, Jalostaja Turusta ja myös makkarapuolella kilpaileva Lihatukku Veijo Votkin.

Makkaramyyjien ja -esittelijöiden lisäksi markkinoilla muita myyntikojuja, ruokatelttoja, makkararavintola, tivoli ja ohjelmaa lapsille. Musiikkiesiintyjänä nähdään Halavatun Papat.

Tapahtumapaikka Tammelan keskusta, Hakkapeliitantie. Markkinat avataan kello 10 ja iltaohjelma kestää kello 24 saakka.

Lisätietoja Makkaramestarikilpailusta
Kim Palhus